כדי שאתר אינטרנט שלכם יפעל ללא דופי או לפחות ללא בעיות טכניות, חשוב מדי פעם לעדכן ולשדרג את קבצי האתר.
שדרוגים פונקציונליים
עדכון פלאגינים (תוספים)
פלאגין או בעברית תוסף, הוא רכיב בתוך אתרי וורדפרס (אך לא רק), שעוזר לבעלי האתרים לשדרג את האתר שלהם בצורה משמעותית ללא עלויות כספיות גדולות. פלאגין הוא למעשה קטע קוד, מעיין תוכנה קטנה, שפותחה על ידי מתכנתים או מפתחים ומתאימה לשימושים ספציפיים באתרים ובעת בניית האתר ניתן להשתמש במגוון פלאגינים איכותיים. למשל, פלאגין להתקשרות מאפשר להטמיע קטע קוד קטן (שורטקוד) לעמוד אותו תרצו להפוך לעמוד התקשרות ודרכו הגולשים יצרו אתכם קשר להשמך מתן שירות או קבלת מידע נוסף. במקום לפנות למתכנת ולפתח עמוד ליצירת קשר, ניתן להתקין תוסף להשארת פרטי קשר כמו Contact form 7 או Everest ולהפעיל אותו באמצעות הדבקת השורטקוד שמגיע עם התוסף.
עדכון פלאגינים חשוב מכיוון שכל עדכון משרדג את הביצועים של התוסף ומשפר את הפעילות שלו. התוסף יותר מאובטח ומהיר. עדכון פלאגינים (תוספים) של האתר הוא רק חלק מהדברים שיש לבצע בתוך האתר כדי "לשמן את הגלגלים" של האתר.
עדכון גרסת וורדפרס (WordPress)
בדומה לתוספים, נדרש לעדכן גם את גרסאות הוורדפרס של האתר. לגרסאות יש עדכונים מינוריים ועידכונים מג'וריים. עדכון מינורי ישפיע על שינוי הספרה הימנית ביותר של הגרסה ועדכון מג'ורי ישפיע על הספרה האמצעית. למשל, אם גרסת וורדפרס הנוכחית היא 5.3.1, שינוי מינורי בגרסה ישנה את הספרה 1 ל- 2 ובכך הגרסה תתעדכן ל 5.3.2. עדכון מג'ורי ישנה את הגרסה ל 5.4. קפיצה מ- 3 ל- 4.
חשוב לעדכן כל פעם את גרסת הוורדפרס. גרסאות וורדפרס מעודכנות מאובטחות יותר וקשות יותר לפריצה. מומלץ לפני ביצוע עדכון לגבות את האתר. במידה והעדכון ישפיע על הביצועים או העיצוב של האתר, תמיד ניתן יהיה לשחזר את הגרסה לגרסת אתר קודמת. אתרי וורדפרס מאובטחים מדורגים גבוה יותר בגוגל.
אם לא מקפידים על דברים בסיסיים כמו אלה, האתר שלכם עלול לספוג מכות פונקציונליות ועיצוב קשות. למשל, זמן טעינה של האתר עלול להתארך בצורה משמעותית, ,מה שיפגע באופן ישיר על חווית הגלישה של האנשים. גרסאות אתר לא מעודכנות עלולות לספוג פריצות מרובות יותר וקשות יותר.
אחסון
אחסון, המקום בו אתם מאחסנים אתר האתר שלכם בעל יכולת השפעה גדולה על ביצועי האתר שלכם ועל חווית הגולש. אם האתר שלכם פונה לקהל יעד מקומי, משמע בישראל, כדאי לדאוג לאחסון מקומי. אחסון אתר בשרתים בחול עלול להאריך זמני טעינה של האתר. כפי שידוע, היום, לגולשים אין סבלנות להמתין לזמן טעינה ארוך של האתר. בדרך כלל, אחרי 3 שניות אם האתר שלכם לא נטען, הגולש פשוט עוזב את אתרכם ועובר למתחרה. חשוב לאחסן את האתר שלכם בשרת טוב. ישנם שרתים שדואגים תמיד לעדכן את ה- PHP ו MYSQL, משתמשים ב FIREWALLS נגד פריצות ומספקים שירותי "קפסולציה" לאתרים. מה זה אומר? במידה ואחד האתרים בשרת בו אתם גם מאחסנים את האתר "נדבק" בוירוס, כדי למנוע את הפצת הוירוס לשאר האתרים, השרת דואג לבידוד לכל אתר, כך גם אם ישנו אתר שנדבק בסוס טרויאני לא ידביק אתרים אחרים שיושבים על אותו שרת.
ניווט לא עמוס ואינטואיטיבי
באתר קיימים מספר סוגי ניווט: תפריט עליון (ראשי), תפריט תחתון (פוטר), לפעמים תפריט צד, פירורי לחם (breadcrumbs) ועוד. אתרים מינימליסטים ועם תפריטים ברורים משפיעים רבות על חווית הגולש. כאשר התפריט מתוכנן ובנוי היטב, תוך התחשבות בחווית המשתמש באתר שלכם, הסיכוי שהגולש ילך לאיבוד קלוש מאוד. מומלץ לאפשר לגולשים להגיע למידע הרצוי תוך כמה שפחות הקלקות. וכשהגולש מרוצה ולא מבזבז אנרגיות נוספות באתר, זה בא לידי ביטוי גם בהמרות (רכישות, השארת פרטים) באתר.
שדרוגים עיצוביים/ ויזואליים
הוספת באנר לדף הבית
כשהגולש נוחת לדף הבית, שהינו העמוד החשוב והחזק של האתר שלך, הוא מצפה תוך מספר שניות להבין לאיפה הוא הגיע ומה הם השירותים שמציעים באתר. במידה והאתר נבנה בצורה מסורבלת, לא מונבת ועל האדם לחפש פיסות מידע שונות באתר כדי להבין במה בדיוק החברה מתעסקת, גורלו של האתר להיות ננטש. באנרים, או תמונה רוחבית גדולה, זאת דרך מעולה להנגיש לגולש את המידע הדרוש בפשטות ובקלות. העברת מסרים בצורה ויזואלית אפקטיבית מאוד להעברת המסר. הגולש לא יצטרך לבזבז מזמנו היקר על מנת לפרש את עיסוק העסק. תמונה אחת שווה אלף מילים.
הלימה בין צבעי האתר
אחד הדברים הויזואליים המשמעותיים שישאירו את הרושם הראשוני על האתר זה בחירה נכונה של צבעים והלימה ביניהם. לצבעים יש יכולת לשדר מסרים ולהעצים את התחושות של הגולש בעת הגלישה באתר. למשל, צבע כחול מרגיע ולכן הרבה אתרים בתחום הרפואה ישתמשו בגווני כחול שונים באתר שלהם. צבע סגול ושחור משדרים יוקרה ולכן בעלי עסקים שמייצרים או משווקים מוצרים יוקרתיים ירצו לשלב באתר צבעים אלה.
למעט בחירה נכונה של צבעי האתר, חשוב שתהיה התאמה טובה בין כל הצבעים. במידה ובניית האתר מלווה בשירותי מעצבת מקצועית, היא תדאג שהצבעים ישקפו בצורה מיטבית את המסר אותו ברצונכם להעביר. עיצוב בהתאמה אישית וחיזוק המיתוג באמצעות אלמנטים ויזואליים יכול להגיע להוצאות נוספות של אלפי שקלים. אם בכל זאת חשוב לכם מראה מקצועי של האתר ואין תקציב נוסף להשקיע בעיצוב מקצועי, ניתן להיעזר בגלגל צבעים. גלגל צבעים הוא ייצוג מופשט של גווני הצבע השונים על פני מעגל.
איך להשתמש נכון בגלגל צבעים?
היעזרו בשלושה כללים בסיסיים ותוכלו לבחור צבעים נכונים לאתר:
- צבעים מאותה משפחה תמיד משתלבים טוב אחד עם השני. למשל, כחול כהה עם כחול בהיר.
- צבעים "שכנים" ישתלבו טוב אחד עם השני. למשל צהוב ואדום.
- צבעים ניגודיים "משלימים" נראים טוב אחד עם השני. למשל, כחול וכתום.
תמונות איכותיות
תמונה שווה אלף מילים. תמונות באיכות טובה ממחישות בצורה מצוינת את המוצר או השירות אותו הלקוח הפוטנציאלי יכול לקבל באתר. חשוב להקפיד לעלות תמונות מכווצות ובגודל מתאים לאתר כדי לא לפגוע במהירות של האתר ובחווית משתמש.
הוספת סרטונים לאתר
סרטון לא רק מעביר את המסר בצורה טובה ואינטרקטיבית, הוא יכול לשפר בצורה משמעותית את נתוני האתר. סרטון מעניין, תמציתי שמעביר ערך מוסף לגולש, מעלה זמני שהייה בתוך האתר. ישנם מאות פרמטרים (מעל 200) לפיהם גוגל מדרג את האתר שלכם. תוכן איכותי הוא אחד מהם. תוכן איכותי שמשפר מדדים נוספים שווה עוד יותר. גולשים ש"מטיילים" בתוך האתר והרבה זמן, מוסיפים לדירוג האתר שלכם. לכן אם יש לכם סרטון תדמית או הסברה על מוצר, כדאי לשלב אותם בעמודים אותם תרצו לחזק עוד יותר. למשל, דף בית או בעמודי קטגוריה.
מה עוד חשוב?
תוכן מילולי איכותי
תוכן בעל ערך מוסף לגולש יגביר שיעורי המרה באתר ויקדם את האתר בגוגל. מומלץ להוסיף תוכן מקורי, מעניין ובעל ערך רב לגולש. תוכן ייחודי ובדל את האתר שלכם מהמתחרים והגולשים ירצו לחזור שוב לאתר כדי לצרוך עוד מהתוכן שמעלים.
הוספת פיצ'רים להתקשרות
היום יותר ויותר אנשים גולשים באמצעות ניידים. בממוצע האדם נכנס לטלפון נייד 150 פעמים ביום, כל 6.5 דקות. כ-80% מהזמן הפנוי, אנשים מנצלים את הרגעים ונכנסים לטלפונים סלולריים. ניידים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו. מכאן החשיבות להתאים ככל שניתן אתרים לגלישה בניידים. כדי לקצר תהליך קבלת החלטות, כדאי להציע לגולש התקשרות מיידית מניידים בעת הגלישה באתר. הוספת טלפון להתקשרות מיידית מפשיטה את הדרך להשיג בעל העסק לקבלת מידע או ביצוע הזמנה.
אופטימיזציה לאתר
כל מקדם מתחיל יודע כי הדבר החשוב ביותר לעשות בתוך האתר כדי לשפר את דירוגיו בגוגל הוא אופטימיזציה בתוך האתר.אופטימיזציה (מיטוב) האתר למנועי החיפוש באמצעות הוספת כותרות ותיאורים (מטא דאטה) ייחודיים לכל עמוד, כיווץ תמונות והוספת שמות אלטרנטיביים (אלט טקסט) לתמונות, הגדרת כותרות ראשיות לעמודים, בניית היררכיה נכונה, שילוב ביטויי מפתח באתר ועוד הם רק חלק מהדברים שכל אתר חייב לעבור כדי לטפס גבוה יותר בגוגל ולזכות לחשיפה גבוהה יותר. חשיפה גבוהה יותר לאתר, תכניס תנועה גדולה יותר של לקוחות פוטנציאליים, סגירת עסקאות רבות יותר והכנסות גדולות יותר לעסק.
ישנם דברים נוספים שכדאי לשדרג בתוך האתר מעת עתה, אך עליהם נדבר כבר במאמר אחר. חשוב לעשות שדרוג לכל אתר. אתר משודרג משפיע על ביצועי האתר, על חווית משתמש והן על הכנסות העסק.